Categorie | Koopadvies

Een 2e hands auto kopen, waar moet ik op letten?

Gepost op 12 January 2009

image Een van de grootste kostenposten in een huishouden is de aankoop en het gebruik van een auto. Vooral de aankoop van een nieuwe auto is een dure aangelegenheid. De eerste jaren is de afschrijving van een nieuwe auto het hoogst, daarom is het dus zeker het overwegen waard een tweedehandsauto te kopen zodat je geen dure afschrijvingskosten hebt. Hierdoor kun je aanzienlijk besparen in de aanschafkosten, of voor hetzelfde budget een duurdere auto kopen.

Er kleven echter ook een aantal nadelen aan het kopen van een tweedehands auto, en hierbij moet je vooral denken aan verborgen gebreken. De auto kan er van de buitenkant nog zo mooi uitzien, maar hoe weet je nu of de auto technisch in orde is?

Daarom vandaag een uitgebreide checklist die je uit kunt printen en mee kunt nemen, zodat je voordat je de auto koopt de auto eerst aan een grondige check onderwerpt.

De binnenkant van de auto

  • Kijk goed naar het interieur van de auto. Ziet de bekleding er nog netjes uit of is deze afgesleten?
  • Controleer de pedalen, zijn deze afgesleten? Slijtage aan de buitenkant van de auto is relatief makkelijk te verbergen, maar slijtage aan de binnenkant een stuk minder.
  • Voel onder de vloermatten of hier geen vocht zit. Vocht kan duiden op roest en lekkage.
  • Test of alle elektrische functies goed te werken. (Knipperlichten, remlichten, alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen, airconditioning, et cetera)

De buitenkant van de auto

  • Bekijk de dorpels onder de deur en controleer op roest

roest bij dorpels Roest bij dorpels

  • Controleer kofferbak op vocht
  • Controleer op kleurverschil in het lakwerk. Als een auto na schade en gespoten is dan is een bepaald onderdeel vaak wat lichter of donkerder.
  • Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Als er regendruppels op de auto liggen dan zie je geen krassen of deuken.
  • Loop om de auto heen en speur naar eventuele restjes olie die op de grond liggen. Dit kan wijzen op olie lekken.
  • Bekijk de uitlaat van de auto, controleer deze op roest en of deze nog goed vastzit.
  • Bekijk de kleur van de uitlaat, grijs is goed maar zwart niet. Een zwarte kleur duidt op olie verbruik. Let wel, een oudere auto zal altijd wat olie gebruiken waardoor de uitlaat enigszins zwart kan zijn.
  • Bekijk de banden. Indien de slijtage ongelijkmatig kan dit duiden op versleten schokdempers of een niet goed werkend remsysteem.

image Onregelmatige slijtage

  • Controleer of een reservewiel aanwezig is, en controleer ook deze op slijtage.
  • Duw en trek aan de banden. speling is niet goed.

Onder de motorkap

  • Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie
  • Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap. Indien dit niet voldoende is, vraag dan naar de oorzaak
  • Kijken onder de motor en versnellingsbak. Als daar olie resten zitten, dan betekent dit dat er sprake is van lekkage
  • Controleer of de motor koud is. Als je zo meteen een proefrit gaat maken en de auto start, dan wil je er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor
  • Controleer het koelwater. Het koelwater mag een kleurtje hebben maar het mag absoluut geen sporen van olie bevatten. Dit duidt namelijk op ernstige problemen met de motor
  • Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs

image Controleer het chassisnummer en het identiteitsplaatje

  • Controleer of het kenteken ook in de ruiten gegraveerd is. Zo niet, vraag naar de reden

De auto starten en een proefrit maken

  • Controleer de uitstoot na een koudstart, blauwe rook duidt vaak op olie verbruik.
  • Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet onmiddellijk blokkeren. Is dit niet het geval dan is de koppeling versleten.
  • Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.
  • Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
  • Rij in de derde of vierde versnelling, trap stevig op rem en trek Gelijk weer op. Indien de auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.
  • Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken.
  • Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem. Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
  • Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
  • Controleer de wiellagers door het stuur helemaal naar links of naar rechts te bewegen en langzaam te rijden. Schokken, trillen of kraken duidt op versleten lagers.

Administratief

  • Maak een afspraak bij de verkoper thuis en niet op een andere locatie. Zo weet je altijd waar je moet wezen ingeval van onduidelijkheden.
  • Controleer of te verkopen tevens ook de eigenaar is van de auto. Dit kun je zien op het kentekenbewijs. De gegevens op het deel twee moeten overeenkomen met de gegevens van de legitimatie van de verkopen.
  • Het kentekenbewijs moet volledig zijn. Dit betekent: deel een, deel twee, over scheiding bewijs, en het kentekenbewijs moet voorzien zijn van een watermerk.
  • Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs.
  • Bekijk het onderhoudsboekje (kilometerstand en APK) vraag eventueel naar het originele aankoopbewijs.
  • Laat de auto eerst op jouw naam zetten bij het postkantoor voordat je betaalt.

Indien je aanvullende tips hebt laat het dan zeker even weten in de comments!

Stem of voeg toe aanPlaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

33 Commentaren op deze post

  1. manoah zegt:

    fantastisch, dankjewel!!

  2. admin zegt:

    succes met de aankoop :)!

  3. Carl zegt:

    Erg handig!!
    dank!

  4. Evert zegt:

    Thnx, hier kan ik wat mee!

  5. Rebecca zegt:

    thanx hier heb ik wel wat aan ,
    zeker nu ik mijn eerste autootje wil gaan kopen!

  6. JB zegt:

    Via autogekeurd.nl is het mogelijk om op ca 140 lokaties in het hele land een auto, aan of verkoop keuring te laten uitvoeren. De keuringen vinden plaats bij bovag vakgarage bedrijven. De keuring geeft een helder inzicht in de staat van een auto.
    Hiermee kan u uzelf een hoop onverwachte kosten besparen.
    De keuringskosten zijn vanaf 99,- euro

  7. Francis zegt:

    ehm…nog even een toevoeging: check even of je een benzinedop hebt…

    Ben ik nl de mist mee ingegaan en dat voelt zoooo stom!

  8. Ricky zegt:

    Great tips!!! Wish I knew this when I bought my first 2nd hand car. I’m going to get another 2nd hand car and now know what to look out for and that feels great. Thanks alot

  9. Peter zegt:

    Controleer of de deuren niet “uit het lood” staan en controleer of de motorkap mooi aansluit overal, is dit niet zo, kan dit duiden op schadegeschiedenis.

  10. jeroen zegt:

    kijk onder motorkap en kijk of je sporen ziet mbt kreukelzone’s etc.
    kijk in de deuren op sporen van evt afplaksporen ivm schade achterkant.
    alle rubber controleren etc

  11. Mdekker zegt:

    Let op de kilometerstand, bij iedere 80.000 tot 100.000 km moet de distributiesnaar/riem vervangen worden.. is dit niet gedaan, spreek dan bij een garage bijv. af om de kosten te delen oid..

    Dit kost meestal 400 euro.. en als je t niet doet en stil komt te staan met een geknapte riem.. kost je dat 9 v/d 10 keer een nieuw motorblok van 1000-1500 euro :s

    (dit vertelde me collega dus ben hem dankbaar ben aan het kijken voor een wagen)

  12. Marcel zegt:

    Schuim op de olievuldop wil niet altijd zeggen dat er een scheur in het blok zit.Het kan namelijk ook condens zijn die in het blok aanwezig is.Dit komt als men steeds kleine stukjes met de auto rijdt.

    Als er wel degelijk een scheur in het blok zit,dan moet het koelwatertankje leger zijn dan aangegeven.

  13. Erna zegt:

    Tijdens de proefrit: als je rechtdoor rijdt, let er dan op of je stuur recht staat. Als dit niet het geval is, dan kan er iets mis zijn met de uitlijning van de wielen, waardoor je banden sneller slijten.

  14. Geert-Jan zegt:

    Glimt de auto als nieuw? Controleer dan of er krasjes van nagels op de lak bij de portiergrepen zitten. Zitten deze er niet dan zijn in elk geval de deuren overgespoten en valt er blijkbaar wat te verbergen (schade of roest).

  15. jeffrey zegt:

    klop onder de dorpels (balk onder de deur). als je verschillende geluiden hoort, hebben er gaten gezeten die zijn opgevuld met plamuur.

  16. DarkEagle zegt:

    - Bij een golf 5 moet je goed luisteren, als de auto stationair loopt, bij het linkerwiel. Hoor je geklop dan is het vliegwiel kapot. koste 900 euro. Je kan dit horen bij een koude en/of warme motor.

    - Als je aan komt voel even of de motor koud is. Is hij kokend heet weet je dat de huidige eigenaar het al heeft laten warm lopen. Misschien omdat hij slecht start wanneer hij koud is of on regelmatig loopt wanneer hij koud is.

  17. Benny zegt:

    Erg bedankt !!

  18. Harmke zegt:

    Diesel auto hoort ook af te slaan zodra je de auto stil zet en wilt optrekken in z’n 2 ??

  19. pieter zegt:

    Ja klopt Harmke
    Maar dan moet je wel (zoals ook beschreven staat) je rem erbij indrukken..

  20. Beau ter Ham zegt:

    Check of er een reserve band inzit met de goede maat etc.
    Check of de slijtage op de banden ongeveer gelijk is, als een band verder is versleten als de ander duidt dit op onbalans of andere gebreken.
    Checkhet motorblok op sporen van schoonmaak. Klinkt moelijk maar als het blinkt of er zijn strepen/veegsporen op te merken heeft de verkoper iets schoongemaakt wat je misschien niet mocht zien.

  21. A. Meijer zegt:

    Kijk goed onderin het motorcompartiment of er geen doeken liggen om olie op te vangen.
    Bij een collega van mij is dit gebeurt en hij keek er niet naar. Het motorblok had een scheurtje en hij was €1200,- kwijt voor een nieuw blok.

  22. A. Meijer zegt:

    Controleer de achterbank met neerklappen. Ik kwam er later pas achter dat één van de borgingen miste en de bank dus deels los zat.

  23. ozan038 zegt:

    Een belangrijke tip, nooit van een garage kopen alleen particulier,een eigenaar van een garage met een dikke buik,duidt aan dat hij onbetrouwbaar is,dus een arme mens heeft alleen God als hulp, maar een rijke Euro en Dolar !!!,Ik zit nog op blaren door Garages!!!.

  24. maikel zegt:

    Hi,zijn er ook tips voor als je een diesel wilt gaan kopen.
    alvast bedank.

  25. Scott zegt:

    Toppie thanks!

  26. martijn zegt:

    geweldig hoor supper netjes uitgelegd hier kan ik wat mee bedankt hoor

  27. AutoScout24 zegt:

    Staan op AutoScout24 ook nog een aantal tips… Ook vooral met betrekking tot aankopen via internet. Denk aan oplichter etc…

  28. Roza zegt:

    En natuurlijk de kilometerstand! De auto kan nog net zo mooi zijn maar er kan goed 300.000 km. op de teller staan. En of de airco (indien aanwezig) het nog doet. Wij kochten in auto met een kapotte airco.

  29. G. zegt:

    Als het niet in je karakter ligt om kritisch te doen terwijl er een verkoper bij staat, koop hem dan gewoon op de gok (maar wel meteen na kijken meenemen, niet hem nog een nacht daar laten staan, nadat ze in de gaten hebben gekregen dat je van toeten nog blazen weet, en er nog van alles afslopen of aan aanpassen), of koop geen auto, of span een bekende (die daar geen moeite mee heeft) voor je karretje om hem te kopen.

  30. M. zegt:

    Tip.
    Kijk naar de aantal eigenaren die de auto heeft gehad. Veel eigenaren kan er op duiden dat er iets mis is met de auto en daarom veel wordt door verkocht.

  31. Richard zegt:

    Mooie en goede tips!
    Download de app kenteken opvragen.
    Hier zie ook wat je bij de RWD ziet met aanvullende info.
    Als de auto 3 maanden op naam staat is het een opkoper! niet doen!!
    Soms worden auto verkocht met onderhoud boekje erbij, controleer die vaak alleen van de eerste 2jaar daarna niet meer.
    Maak een checklist thuis van al tips op deze site, want je vergeet de helft.

    Meer tips van profs altijd welkom bv waar je kan vinden waar je op moet letten bij bepaalde type auto’s.

  32. Alex zegt:

    Google van te voren even de garage, er is vaak veel informatie te vinden over de ervaringen van andere kopers bij garages. Hierdoor krijg je enigszins een beeld over de betrouwbaarheid van verkopers. Vooral als de auto vs prijs te mooi is om waar te zijn.

  33. Bas Sloopauto zegt:

    Top!! bedankt voor de tips!

1 Trackbacks voor deze post

  1. Tweedehands auto kopen: tips van een ervaringsdeskundige | Mijn tuin – Mi kunuku zegt:

    [...] zijn natuurlijk nog veel meer tips zoals deze van Primatips. Heb jij er nog meer? Delen:Vind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. Dit bericht [...]

Heb je aanvullende tips? Schroom niet en help je medelezers!