Categorie | Koopadvies

Een 2e hands auto kopen, waar moet ik op letten?

Gepost op 12 January 2009

image Een van de grootste kostenposten in een huishouden is de aankoop en het gebruik van een auto. Vooral de aankoop van een nieuwe auto is een dure aangelegenheid. De eerste jaren is de afschrijving van een nieuwe auto het hoogst, daarom is het dus zeker het overwegen waard een tweedehandsauto te kopen zodat je geen dure afschrijvingskosten hebt. Hierdoor kun je aanzienlijk besparen in de aanschafkosten, of voor hetzelfde budget een duurdere auto kopen.

Er kleven echter ook een aantal nadelen aan het kopen van een tweedehands auto, en hierbij moet je vooral denken aan verborgen gebreken. De auto kan er van de buitenkant nog zo mooi uitzien, maar hoe weet je nu of de auto technisch in orde is?

Daarom vandaag een uitgebreide checklist die je uit kunt printen en mee kunt nemen, zodat je voordat je de auto koopt de auto eerst aan een grondige check onderwerpt.

De binnenkant van de auto

  • Kijk goed naar het interieur van de auto. Ziet de bekleding er nog netjes uit of is deze afgesleten?
  • Controleer de pedalen, zijn deze afgesleten? Slijtage aan de buitenkant van de auto is relatief makkelijk te verbergen, maar slijtage aan de binnenkant een stuk minder.
  • Voel onder de vloermatten of hier geen vocht zit. Vocht kan duiden op roest en lekkage.
  • Test of alle elektrische functies goed te werken. (Knipperlichten, remlichten, alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen, airconditioning, et cetera)

De buitenkant van de auto

  • Bekijk de dorpels onder de deur en controleer op roest

roest bij dorpels Roest bij dorpels

  • Controleer kofferbak op vocht
  • Controleer op kleurverschil in het lakwerk. Als een auto na schade en gespoten is dan is een bepaald onderdeel vaak wat lichter of donkerder.
  • Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Als er regendruppels op de auto liggen dan zie je geen krassen of deuken.
  • Loop om de auto heen en speur naar eventuele restjes olie die op de grond liggen. Dit kan wijzen op olie lekken.
  • Bekijk de uitlaat van de auto, controleer deze op roest en of deze nog goed vastzit.
  • Bekijk de kleur van de uitlaat, grijs is goed maar zwart niet. Een zwarte kleur duidt op olie verbruik. Let wel, een oudere auto zal altijd wat olie gebruiken waardoor de uitlaat enigszins zwart kan zijn.
  • Bekijk de banden. Indien de slijtage ongelijkmatig kan dit duiden op versleten schokdempers of een niet goed werkend remsysteem.

image Onregelmatige slijtage

  • Controleer of een reservewiel aanwezig is, en controleer ook deze op slijtage.
  • Duw en trek aan de banden. speling is niet goed.

Onder de motorkap

  • Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie
  • Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap. Indien dit niet voldoende is, vraag dan naar de oorzaak
  • Kijken onder de motor en versnellingsbak. Als daar olie resten zitten, dan betekent dit dat er sprake is van lekkage
  • Controleer of de motor koud is. Als je zo meteen een proefrit gaat maken en de auto start, dan wil je er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor
  • Controleer het koelwater. Het koelwater mag een kleurtje hebben maar het mag absoluut geen sporen van olie bevatten. Dit duidt namelijk op ernstige problemen met de motor
  • Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs

image Controleer het chassisnummer en het identiteitsplaatje

  • Controleer of het kenteken ook in de ruiten gegraveerd is. Zo niet, vraag naar de reden

De auto starten en een proefrit maken

  • Controleer de uitstoot na een koudstart, blauwe rook duidt vaak op olie verbruik.
  • Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet onmiddellijk blokkeren. Is dit niet het geval dan is de koppeling versleten.
  • Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.
  • Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
  • Rij in de derde of vierde versnelling, trap stevig op rem en trek Gelijk weer op. Indien de auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.
  • Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken.
  • Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem. Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
  • Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
  • Controleer de wiellagers door het stuur helemaal naar links of naar rechts te bewegen en langzaam te rijden. Schokken, trillen of kraken duidt op versleten lagers.

Administratief

  • Maak een afspraak bij de verkoper thuis en niet op een andere locatie. Zo weet je altijd waar je moet wezen ingeval van onduidelijkheden.
  • Controleer of te verkopen tevens ook de eigenaar is van de auto. Dit kun je zien op het kentekenbewijs. De gegevens op het deel twee moeten overeenkomen met de gegevens van de legitimatie van de verkopen.
  • Het kentekenbewijs moet volledig zijn. Dit betekent: deel een, deel twee, over scheiding bewijs, en het kentekenbewijs moet voorzien zijn van een watermerk.
  • Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs.
  • Bekijk het onderhoudsboekje (kilometerstand en APK) vraag eventueel naar het originele aankoopbewijs.
  • Laat de auto eerst op jouw naam zetten bij het postkantoor voordat je betaalt.

Indien je aanvullende tips hebt laat het dan zeker even weten in de comments!

Stem of voeg toe aanPlaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Geen commentaren mogelijk.